Sanktioner rörande kärnteknik
Sommaren 2015 nådde Iran samt Frankrike, Storbritannien, Tyskland, USA, Kina och Ryssland en överenskommelse om en gemensam övergripande handlingsplan, Joint Comprehensive Plan of Action (JCPoA), för Irans kärntekniska program. Handlingsplanen innebär att Iran kraftigt begränsar sitt kärntekniska program i utbyte mot att vissa sanktioner suspenderas och vissa övriga sanktioner justeras.
Sanktionernas omfattning
I enlighet med handlingsplanen och FN:s säkerhetsrådsresolution 2231 antogs EU-förordningarna 2015/1861 och 2015/1862 vilka innebär omfattande sanktionslättnader. Förordningarna implementerades i samband med att IAEA, FN:s atomenergiorgan, kunde verifiera att Iran levt upp till sina åtaganden inom ramen för handlingsplanen. Så skedde i januari 2016 och därmed genomfördes även de omfattande suspenderingar och ändringar av EU:s sanktioner mot Iran som tidigare beslutats.
I och med implementeringen av handlingsplanen genomfördes i januari 2016 omfattande ändringar av EU:s kärntekniska sanktioner mot Iran. 2018 drog sig USA ur avtalet 2018 och återinförde på egen hand (unilateralt) restriktioner mot Iran.
JCPoA innehåller ett antal så kallade ”sunset clauses” som innebär att vissa restriktioner löper ut över tid. Enligt handlingsplaner ska FN-sanktionerna mot Iran löpa ut och lyftas den 18 oktober 2025, tio år efter att avtalet undertecknades. Under 2025 har det förekommer rapportering som gör gällande att de europeiska stater som skrivit under avtalet, Frankrike, Tyskland och Storbritannien, överväger att införa en så kallad ”snapback” och på så vis de återinföra de restriktioner som gällde innan JCPoA, dessa skulle i sådant fall gälla även efter den 18 oktober 2025.
Fortsatta restriktioner
Trots sanktionslättnaderna mot Iran så kvarstår vissa restriktiva åtgärder, bland annat genom att tillståndskrav har införts för sådant som tidigare varit förbjudet. Den som handlar med Iran är skyldig att följa aktuella sanktionsbestämmelser.
Förbud mot missilteknologiprodukter
Det är förbjudet att sälja, exportera m.m. produkter med anknytning till missilteknologi till iranska personer och enheter eller för användning i Iran. De förbjudna produkterna listas i bilaga III till förordningen om kärnteknik vilken omfattar de kontrollistor som ingår i Missilteknologiregimen, MTCR. Även direkt eller indirekt tillhandahållande av tekniskt bistånd och förmedlingstjänster, samt tillhandahållande av finansiellt bistånd och ingående av avtal kopplat till sådana produkter omfattas av förbud. Förbudet avser även direkt eller indirekt köp, import eller transport av bilaga III-produkter.
Tillståndskrav för produkter med anknytning till kärnteknik
Tillstånd krävs inför försäljning, export m.m. till iranska personer och enheter eller för användning i Iran av produkter med anknytning till kärnteknik enligt bilaga I i förordningen om Iran. Bilaga I omfattar de kontrollistor som framarbetats inom exportkontrollregimen Nuclear Suppliers Group (NSG). Tillståndskravet omfattar även tillhandahållande av tekniskt eller finansiellt bistånd och förmedlingstjänster. Därtill krävs även tillstånd före ingående av vissa slags investeringsavtal gällande kommersiella verksamheter kopplade till bilaga I. Godkännande krävs från FN:s säkerhetsråd i varje enskilt fall innan ISP får bevilja tillstånd.
Även inköp, import eller transport av bilaga I-produkter omfattas av tillståndskrav. Den gemensamma kommitté som inrättats för att övervaka genomförandet av den gemensamma övergripande handlingsplanen, JCPOA, ska av ISP underrättas om beviljande av sådana tillstånd.
Tillståndskrav för andra produkter med dubbla användningsområden m.m.
Tillstånd krävs inför försäljning, export m.m. av andra produkter och tjänster med dubbla användningsområden som inte omfattas av exportkontrollregimerna Nuclear Suppliers Group (NSG) eller Missilteknologiregimen (MTCR), men som eventuellt anses kunna bidra till aktiviteter som står i strid med JCPOA. Dessa produkter listas i bilaga II i förordningen om Iran. Tillståndskravet omfattar också tillhandahållande av tekniskt eller finansiellt bistånd och förmedlingstjänster, kopplat till bilaga II-produkter. Även ingående av vissa slags investeringsavtal avseende kommersiella verksamheter som omfattar teknik enligt bilaga II omfattas av tillståndskrav. Detsamma gäller inköp, import eller transport.
För export av övrig PDA enligt bilaga I i EU-förordningen om PDA, det vill säga produkter och teknik kontrollerade inom exportkontrollregimerna Australiengruppen (AG) och Wassenaararrangemanget (WA), gäller ordinarie tillståndskrav.
Tillståndskrav för programvara för viss affärsresursplanering
Enligt bilaga VIIA i förordningen om Iran krävs tillstånd inför försäljning, export m.m. av programvara för affärsresursplanering som tagits fram särskilt för användning inom kärnteknisk industri och försvarsindustri till iranska personer och enheter i Iran, eller för användning i Iran. Även tillhandahållande av tekniskt eller finansiellt bistånd samt förmedlingstjänster kopplat till sådana produkter kräver tillstånd.
Tillståndskrav för grafit och vissa metaller
Enligt bilaga VIIB i förordningen om Iran krävs tillstånd inför försäljning, export m.m. av grafit, råmetaller och icke slutligt förädlade metaller till iranska personer och enheter i Iran eller för användning i Iran. Även tillhandahållande av tekniskt eller finansiellt bistånd samt förmedlingstjänster kopplat till sådana produkter kräver tillstånd.
Ansökan görs på för ändamålet särskilt utformade blanketter, se blanketter och mallar. Observera att ett särskilt slutanvändarintyg används vid ansökan om undantag från sanktionerna mot just Iran.
För en sammanställd översikt över de sanktionsbestämmelser som ISP ansvarar för, se sidan om ISP:s uppgift i förhållande till sanktionerna mot Iran.
ISP:s Uppdrag kopplat till sanktionerna rörande kärnteknik, EU-förordning 267/2012.
ISP hanterar frågor rörande vapenembargot och prövar ansökningar om undantag från detsamma. Därutöver prövar ISP ansökningar om tillstånd gällande:
- Försäljning, leverans, överföring och export av vissa produkter och viss teknik. ISP:s uppdrag omfattar inte kärnämnen och material enligt kategori 0 i bilaga I i PDA-förordningen, vilka hanteras av Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM.
- Tillhandahållande av tekniskt bistånd, finansiering eller ekonomiskt stöd samt förmedlingstjänster med koppling till vissa produkter och viss teknik.
- Ingående av vissa slags avtal avseende kommersiella verksamheter som omfattar viss teknik.
- Inköp, import eller transport av vissa produkter och viss teknik
- Under vissa förutsättningar, frigörande av frysta tillgångar och ekonomiska resurser.
Nedan följer en förteckning över de artiklar och produktbilagor i förordning 267/2012 som ISP ansvarar för.
Artikel |
Produktbilaga/bilagor
|
Artikel 2a.1, m.fl. |
Bilaga I – produkter som kontrolleras inom exportkontrollregimen Nuclear Suppliers Group (NSG).
Med undantag för produkter i kategori 0, dessa ansvarar Strålsäkerhetsmyndigheten för.
|
Artikel 3a.1, m.fl. |
Bilaga II – varor och teknik (annan än de som omfattas av bilagorna I och III) som skulle kunna bidra till verksamhet som rör upparbetning, anrikning eller tungt vatten eller annan verksamhet och som är oförenliga med den gemensamma övergripande handlingsplanen, JCPoA.
|
Artikel 10d.1, m.fl. |
Bilaga VIIA – Programvara för affärsresursplanering som tagits fram särskilt för användning inom kärnteknisk industri och försvarsindustri.
|
Artikel 10d.1, m.fl.
|
Bilaga VIIA – Grafit, råmetaller och icke slutligt förädlade metaller.
|
Ytterligare uppgifter
Kontakta oss
Vill du komma i kontakt med oss kan du skicka ett e-post till:
registrator@isp.se