Gå till huvudinnehåll

Mot kringgående av sanktioner

Kringgående av sanktioner undergräver deras effektivitet. Det mesta av kringgåendet sker genom att exporter avsedda för tredje land avleds och vidareexporteras till ett land som omfattas av sanktioner.

 

Problemet med kringgående av sanktioner har blivit än tydligare i efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina. Antalet aktörer involverade i olika former av kringgåenden av EU:s sanktioner mot Ryssland fortsätter att öka. Ryssland är i dagsläget i stort behov av komponenter till sin krigsmaterielindustri, vilken går på högvarv. Kringgåendet av EU:s sanktioner mot Ryssland utgör ett allvarligt hot mot fred och säkerhet i Europa. Delar av den ryska produkt- och teknikanskaffningen utgör även ett hot mot svensk nationell säkerhet.

 

För att minska kringgåendet har ett antal åtgärder vidtagits. Det handlar såväl om bestämmelser i lagstiftning som initiativ från ISP och andra myndigheter som arbetar med sanktioner. På denna sida återfinns information om hur svenska exportörer kan minska riskerna för kringgående.

 

Dessutom ges en sammanfattning av hur regelverket som syftar till att minska kringgåendet av sanktionerna mot Ryssland och Belarus ser ut. Det är inte bara den som exporterar till Ryssland eller Belarus som behöver känna till detta regelverk. Observera att lagstiftningen kan påverka alla som exporterar från Sverige till ett land utanför EU.

 

Vad kan göras för att minska risken för kringgående av sanktioner?

Svenska tillverkare, distributörer, återförs äljare, exportörer och speditörer kan medvetet eller omedvetet involveras i olika typer av anskaffningsupplägg. Utöver det allmänna säkerhetshot sådan handel medför löper dessa företag såväl kommersiella som rättsliga risker. Företagens behov av god kundkännedom och transaktionskontroll, bland annat genom effektiv implementering av interna regelefterlevnadsprogram på exportkontroll- och sanktionsområdet, har aldrig varit större.

 

Det finns en hel del information att ta del av om hur riskerna för kringgående av sanktioner kan minskas. Nedan presenteras ett urval.

 

Säkerhetspolisen har, tillsammans med Tullverket och ISP, tagit fram en broschyr om rysk teknikanskaffning i Sverige.

Broschyr rysk teknikanskaffning (pdf)

 

Europeiska kommissionen har publicerat en vägledning om förstärkt transaktions- och kundkontroll till skydd mot ryskt sanktionskringgående.

Guidance for EU operators: implementing enhanced due diligence to shield against Russia sanctions circumvention (pdf, engelsk version)

 

Säkerhetspolisen har, tillsammans med ISP, Tullverket och Kommerskollegium, gemensamt översatt EU-kommissionens vägledning om förstärkt transaktions- och kundkontroll till skydd mot ryskt sanktionskringgående.

Svensk version av Europeiska kommissionens vägledning till EU-baserade verksamhetsutövare vars produkter riskeras att exporteras eller vidareexporteras till Ryssland i strid med EU:s sanktioner (pdf)

 

Vägledningsdokument till industrin från G7 (EU, Frankrike, Italien, Japan, Kanada, Storbritannien, Tyskland och USA) om att förhindra avledning till Ryssland, inklusive via tredje land.

Preventing Russian Export Control and Sanctions Evasion: Updated Guidance for Industry - as of 23 September 2024 (pdf, engelsk version)

 

 

Kringgåendebestämmelser i sanktionerna mot Ryssland och Belarus som kan påverka även den som exporterar till tredje land

Alla EU:s sanktionsregimer innehåller ett generellt förbud mot att medvetet och avsiktligt delta i verksamhet vars syfte eller verkan är att kringgå de restriktiva åtgärderna. De sanktioner som införts mot Ryssland och Belarus skiljer sig mot övriga sanktionsregimer på så vis att dessa sanktionsförordningar även innehåller specifika bestämmelser avsedda att motverka kringgående.


Det generella förbudet mot att medvetet delta i verksamhet som syftar till att kringgå sanktionerna är mer omfattande i förhållande till Ryssland och Belarus än i andra sanktionsregimer. I sanktionerna mot Ryssland inbegriper förbudet deltagande i verksamhet som syftar till att kringgå sanktionerna, ”utan att uppsåtligen eftersträva detta syfte eller denna verkan, men med medvetenhet om att sådant deltagande kan ha detta syfte eller denna verkan och med godtagande av en sådan möjlighet.”

 

Det finns även krav på europeiska bolag att göra sitt yttersta för att se till att deras dotterbolag eller andra av dem ägda eller kontrollerade juridiska personer, enheter eller organ, som är etablerade utanför EU, inte deltar i verksamhet som undergräver sanktionerna. 

 

I syfte att kringgå handelsrestriktioner importeras ofta produkter till Ryssland med hjälp av nätverk av bolag och individer baserade i andra länder. Alla exportörer bör vara vaksamma på ryska anskaffningsförsök, och extra försiktighet bör vidtas av exportörer som befattar sig med så kallade gemensamt högprioriterade produkter. Dessa produkter förtecknas i en så kallad List of common high priority items som tas fram gemensamt av EU, USA, Storbritannien och Japan. Listan utgörs av produkter som har återfunnits i ryska militära system som påträffats på slagfältet i Ukraina, eller som är kritiska för utveckling, produktion eller användning av militära system. Listan motsvaras av bilaga XL i Rysslandsförordningen och bilaga XXX till Belarusförordningen.

 

Extra försiktighet måste även vidtas vid export till länder som ingår i den Eurasiska ekonomiska unionen. Eurasiska unionen, EAEU, är en ekonomisk union för att skapa ett gemensamt ekonomiskt område och en tullunion mellan stater i Europa och Asien. Unionen består av grundarmedlemmarna Ryssland, Kazakstan och Belarus samt Armenien och Kirgizistan. Syftet med unionen är bland annat att produkter ska kunna röra sig fritt mellan dessa länder.

 

Särskild blankett för att hindra kringgående av sanktioner mot Ryssland och Belarus

För att ISP bättre ska kunna bedöma exporter till länder i den Eurasiska ekonomiska unionen behöver exportörer fylla i en särskild blankett vid samtliga ansökningar till dessa länder.

Blanketten ska bifogas till ansökan om tillstånd eller begäran om förhandsbesked avseende all export till Armenien, Belarus, Kazakstan, Kirgizistan och Ryssland.

Förutom ökade risker kopplade till vissa exportdestinationer finns särskilda risker kopplat till vissa produkttyper. Flera särskilt känsliga produkttyper omfattas av artikel 12g i förordning 833/2014 (Rysslandsförordningen) och artikel 8g i förordning 765/2006 (Belarusförordningen).

 

Blankett som ska fyllas i vid ansökan om export eller förhandsbesked till vissa länder i Centralasien och Kaukasien. Läs mer här.

Blankett Riskbedömning kringgående av Rysslandsanktioner (pdf) 

 

Vid export av känslig teknik till tredjeländer krävs avtalsklausuler som förbjuder vidareexport till Ryssland och Belarus

EU har i syfte att motverka kringgående via tredje land infört ett krav på en så kallad ”no Russia clause” genom artikel 12g i Rysslandsförordningen samt en  ”no Belarus clause” genom artikel 8g i Belarusförordningen. Båda dessa artiklar måste implementeras parallellt, det krävs alltså både en klausul som förbjuder vidareexport till Ryssland och en som förbjuder vidareexport till Belarus.

 

Artikeln innebär krav på europeiska företag att vid export till alla tredjeländer, utom ett antal utpekade partnerländer, avtalsmässigt förbjuda vidareexport till Ryssland av ett antal produkttyper. Kravet på avtalsskrivning gäller för export av följande produkter.

 

  • Varor eller teknik som är lämpade för användning inom luftfart eller rymdindustrin

Se bilaga XI till Rysslandsförordningen och bilaga XVII till Belarusförordningen.

 

  • Flygbränsle och bränsletillsatser

Se bilaga XX till Rysslandsförordningen och bilaga XXVIII till Belarusförordningen.

 

  • Skjutvapen och andra vapen

Se bilaga XXXV till Rysslandsförordningen och bilaga XVI till Belarusförordningen.

 

  • Gemensamt högprioriterade produkter, med vissa undantag

Se Bilaga XL till Rysslandsförordningen och bilaga XXX till Belarusförordningen.

 

  • Eldvapen och ammunition

Se Bilaga I till skjutvapenförordningen.

 

Skjutvapenförordningen med bilagor (se bilaga I) återfinns här.

 

De partnerländer som undantas från kravet framgår i bilaga VIII till Rysslandsförordningen och Vba till Belarusförordningen. För närvarande rör det sig om USA, Japan, Storbritannien, Sydkorea, Australien, Kanada, Nya Zeeland, Norge, Schweiz, Liechtenstein och Island.

 

Kravet på avtalsskrivning omfattar inte offentliga kontrakt som har ingåtts med en offentlig myndighet i ett tredjeland eller med en internationell organisation. Exportörer ska informera den behöriga myndigheten i den medlemsstat där de är bosatta eller etablerade om alla offentliga kontrakt som de har ingått och som använder undantaget för offentliga kontrakt. I Sverige har ingen behörig myndighet ännu utsetts.

 

Avtalet ska innehålla lämpliga rättsmedel vid åsidosättande av den avtalsenliga skyldigheten. Om tredjelandsmotparten åsidosätter denna skyldighet ska exportören, så snart denne får kännedom om åsidosättandet, underrätta behörig myndighet i den medlemsstat där den är bosatt eller etablerad. I Sverige är Tullverket utsedd till behörig myndighet.

 

Krav på att vidta lämpliga åtgärder för att identifiera och bedöma riskerna för kringgående genom otillåten vidareexport till Ryssland eller Belarus

EU försöker specifikt att förhindra vidareexport av känsliga produkter via tredje land. Bland annat har man infört allmänt hållna krav på att alla som säljer, levererar, överför eller exporterar gemensamma högprioriterade produkter som förtecknas bilaga XL till Rysslandsförordningen och bilaga XXX till Belarusförordningen ska vidta lämpliga åtgärder för att identifiera och bedöma riskerna för export till Ryssland och Belarus. Bestämmelserna framgår av artikel 12 gb i Rysslandsförordningen och artikel 12ga i Belarusförordningen. Därutöver innehåller artiklarna krav på att riskbedömningar dokumenteras och hålls uppdaterade samt på att tillämpa lämpliga riktlinjer, kontroller och förfaranden för att minska riskerna för avledning till Ryssland respektive Belarus.

 

Krav på att säkerställa att dotterbolag i tredjeland inte förser Ryssland eller Belarus med känsliga produkter

Enligt nämnda artikel 12gb i Rysslandsförordningen ska europeiska bolag även säkerställa att dotterbolag eller andra ägda eller kontrollerade juridiska personer, enheter eller organ, som är etablerade utanför EU och som säljer, levererar, överför eller exporterar gemensamma högprioriterade produkter förtecknade i bilaga XL uppfyller samma krav på att vidta åtgärder för att minska riskerna för avledning till Ryssland som moderbolaget.

 

Motsvarande har inte införts i sanktionerna mot Belarus. Däremot innehåller båda sanktionsregimer ett allmänt hållet krav på  europeiska fysiska och juridiska personer att göra sitt yttersta för att säkerställa att de juridiska personer, enheter eller organ som är etablerade utanför EU och som de äger eller kontrollerar inte deltar i verksamhet som undergräver de restriktiva åtgärder som föreskrivs i förordningarna. Se artikel 8a i Rysslandsförordningen och artikel 8i i Belarusförordningen.

 

Krav på avtalsklausuler kopplade till immateriella rättigheter  

Enligt artikel 12ga i Rysslandsförordningen ska avtalsskrivningar liknande de avtalsklausuler som krävs enligt artikel 12g – beskrivna ovan – införas vid försäljning, licensiering eller överföring av immateriella rättigheter eller företagshemligheter med anknytning till de gemensamma högprioriterade produkter som förtecknas i bilaga XL till Rysslandsförordningen.

 

Motsvarande bestämmelse har (ännu) inte införts i sanktionerna mot Belarus.

 

 

Mer information om sanktionerna mot Ryssland och Belarus

Bestämmelserna mot kringgående är i princip identiska i sanktionerna mot Ryssland och sanktionerna mot Belarus. För mer information om restriktioner och möjligheter till undantag, se Sanktioner avseende Ryssland och Ukraina respektive Sanktioner mot Belarus.

Europeiska kommissionen har den 15 juli 2024 inkluderat frågor och svar rörande kringgåenden och artikel 12g i dess vägledning gällande vanligen förekommande frågor - eng. frequently asked questions, FAQ:s.

Article 12g of Council Regulation 833/2014 Frequently asked questions - as of 15 July 2024 (pdf, engelsk version)

 

Europeiska kommissionen har den 22 november 2024 inkluderat frågor och svar rörande kringgåenden och artikel 8a i dess vägledning gällande vanligen förekommande frågor - eng. frequently asked questions, FAQ:s.

FAQs on sanctions against Russia and Belarus, with focus on the following provision: Article 8a of Council Regulation (EU) No 833/2014

 

Europeiska kommissionen har den 11 december 2024 inkluderat frågor och svar rörande kringgåenden och artikel 12gb i rådets förordning 833/2014 i dess vägledning gällande vanligen förekommande frågor - eng. frequently asked questions, FAQ:s.

FAQs on enhanced due diligence for operators manufacturing and/or trading with CHP items concerning sanctions adopted following Russia’s military aggression against Ukraine and Belarus involvement in it

 

 

 

Kontakta oss

Vill du komma i kontakt med oss kan du skicka ett e-post till: